Capella Ducis, barokorkest ‘La Cima’ en solist Michiel Meijer - 29 januari 2012

Johann Sebastian Bach kende vele illustere voorgangers wier namen ons nu tamelijk onbekend in de oren klinken. De laatste decennia is pas gebleken hoeveel prachtige kerkmuziek er is geschreven in de periode tussen Schütz en Bach. Italië was toen het grote voorbeeld en de componisten uit de 17e eeuw combineerden de Italiaanse stilistische noviteiten met het eigen gedegen vakmanschap. Uit dit samengaan van oud en nieuw ontstond een rijke, welluidende stijl vol afwisseling en subtiele schoonheid die de weg baande voor de kunst van Johann Sebastian Bach en de uitbundige muziek uit de hoogbarok.

De vroege cantates van o.a. Schelle, Tunder en Buxtehude hebben geklonken in twee belangrijke muzikale centra in de noordelijke helft van Duitsland. De componisten in het programma zijn allen verbonden geweest aan de Thomaskirche in Leipzig of de Marienkirche in Lübeck.

Veel muziek uit deze periode kenmerkt zich door een grote sonoriteit waarbij de strijkers vaak vierstemmig worden ingezet en de eerste en tweede violen worden uitgebreid met viole da gamba. Ook kenmerkend, en sterk bepalend voor de klankkleur, is een extra baspartij bij het strijkersensemble, gecomponeerd voor de voorloper van de fagot: de dulciaan.

De musici van het op authentieke leest geschoeide professionele barokorkest (samengesteld door organist en dirigent Norbert Bartelsman) staan garant voor een doorleefde uitvoering. De bas Michiel Meijer is een specialist in deze muziek met een grote staat van dienst en internationale carrière.

Music at the royal courts - juni 2010

Leidraad voor dit concert was de opeenvolging van vorstenhuizen van begin 16e tot begin 17e eeuw in Engeland.De muzikale smaak en de religieuze overtuiging van de vorsten waren zeer bepalend voor de ontwikkeling van het Engelse muziekleven.  Componisten werden bijvoorbeeld door de opkomst van het anglicanisme gedwongen te componeren op Engelse teksten en te zoeken naar eenvoudiger vormen.

Rode draad in het programma en een van de highlights uit de Engelse koormuziek was de vierstemmige mis van Byrd. Een concert met muziek van Cornysh, Tallis, Byrd, Gibbons, Morley, Tomkins, Weelkes en Dowland tijdens hun periode aan het Engelse hof.

Organist Norbert Bartelsman begeleidde het koor in enkele verse-anthems. Daarnaast speelde hij enkele solowerken van Byrd op het bijzondere Mitterreither-orgel van de kerk.
 
Met medewerking van de Kring Vrienden van 's-Hertogenbosch, die in de pauze een toelichting gaven op de historische kerk van Bokhoven.
 
locatie:
Antonius Abt Kerk, Bokhoven (gem. 's-Hertogenbosch)

Media

logo capella ducis